[spoiler]

پلاگین

[/spoiler] فناوری های ساده اما هوشمندانه در خدمت دوچرخه سواران در نروژ - زیر آسمان نروژ
X
تبلیغات
رایتل
شنبه 13 دی‌ماه سال 1393 @ 13:13

فناوری های ساده اما هوشمندانه در خدمت دوچرخه سواران در نروژ



زیر آسمان نروژ:
حتما اگر تاکنون در سطح شهر دوچرخه سواری کرده باشید متوجه شده اید که در برخی سربالایی ها بخاطر شیب بسیار زیاد امکان رکاب زدن و بالارفتن به سختی وجود دارد و یا در جاهایی که نیاز به توقف کامل دوچرخه تان برای سبز شدن چراغ راهنمایی دارید ممکن است احساس کنید که ایکاش می توانستید بدون اینکه پایتان را زمین بگذارید کمی بتوانید به کمرتان استراحت بدهید. یک خلاقیت ساده در زمینه فناوری به کمک نروژی ها آمده است که به این خواسته های ساده اما تاثیرگذار در کیفیت دوچرخه سواری شما جامه ی عمل بپوشاند و البته هدف نهایی این فناوری تسهیل شرایط برای تشویق هرچه بیشتر مردم به استفاده عمومی از دوچرخه است.

* آسانسوری برای دوچرخه  Sykkelheisen Trampe

ایده ی نخست این وسیله الکتریکی بالابرنده برای نخستین بار در سال 1993 میلادی توسط Jarle Wanvik در شهر "ترونهایم" Trondheim نروژ شکل گرفت و در 18 آگوست همان سال نخستین آسانسور دوچرخه در دنیا در یکی از خیابان های این شهر زیبای نروژ به نام Brubakken احداث شد و خیلی زود مورد استقبال مردم و جهانگردان این شهر قرار گرفت. در سال 2010 میلادی، بخاطر برخی مسایل ایمنی بسته شد اما در سال 2012 میلادی، فناوری استفاده شده در این وسیله به کمک یک شرکت فرانسوی ارتقاء یافت و زمان استفاده از آن به هر روز از هفت صبح تا هشت شب افزایش یافت. استفاده از این آسانسور تا سال 2010 میلادی با استفاده از کارتهای ویژه ای با پرداخت هزینه ای ناچیز امکان پذیر بود اما با ارتقای فناوری و از آن سال به بعد استفاده از آن برای همگان رایگان شد.

نحوی استفاده از این آسانسور بدین شکل است که فرد دوچرخه سوار پای راستش را روی پدال فلزی آسانسور می گذارد  و پای چپش را روی پدال دوچرخه اش نگه می دارد.سرعت این آسانسور 130 متری، 1.5 متر در ثانیه برای دوچرخه سواران تازه کار و 2 متر در ثانیه برای دوچرخه سواران باتجربه است. پس از چند ثانیه، آسانسور به سمت بالا حرکت می کند و فرد دوچرخه سوار را در حالی که با آرامش کامل روی دوچره اش نشسته است را به بالای سراشیبی تند میرساند.

 

 اشتباه معمولی که برخی افراد تازه کار یا جهانگردان خارجی در استفاده از این دستگاه مرتکب می شوند این است که پای راست خودشان را روی پدال حرکت دستگاه خوب و صاف نمی کشند که در نتیجه تعادلشان روی دوچرخه بهم می خورد و ممکن است از روی دوچرخه به زمین بیافتند که در اینصورت دستگاه بخاطر مسایل ایمنی بلافاصله از حرکت باز می ایستد.

البته استفاده از این آسانسور به دوچرخه سواران هم محدود نمی شود. در تصویر زیر مشاهده می کنید که یک مادر همراه با کالکسه فرزندش هم از آن برای بالارفتن از سراشیبی استفاده می کند.



برای دیدن ویدیوی استفاده عمومی مردم از این آسانسور در روز بازگشایی آن در شهر ترونهایم نروژ اینجا را مشاهده کنید. ویدیویی هم در اینجا استفاده از آن را به زبان انگلیسی توضیح می دهد. اطلاعات فنی بیشتر را هم می توانید در پرتال شرکت سازنده در اینجا و همچنین در اینجا دنبال کنید.


* مکانی برای استراحت دوچرخه سواران در اسلو

شهرداری شهر اسلو هم طرحی را بصورت ابتکاری در تقاطع خیابان Torggata در مرکز شهر اسلو به اجرا گذاشته است که به دوچرخه سواران این امکان را می دهد که در زمانی که پشت چراغ قرمز منتظر سبز شدن چراغ ترافیکی هستند بتوانند بدون اینکه پایشان روی زمین بگذارند،ذره ای استراحت کنند.



این اقدام ساده و کم هزینه درپی نظرخواهی شهرداری از دوچرخه سواران رخ داد که در آن از آنها پرسیده شد که برای دوچرخه سواری در شهر با چه مشکلاتی روبرو هستند. اقدامی که شاید بنظر بسیار ساده و پیش پا افتاده بنظر برسد اما با کمی درنگ می توان به نکته ای که در تعامل و توجه دوطرفه بین مردم و دولت برای جلب رضایت و ساختن جامعه ای پویاتر وجود دارد پی برد. قرار است در صورت استقبال از این طرح آزمایشی،تعداد بیشتری از این تکیه گاه های فلزی در سطح شهر نصب شود.

منابع:
http://trampe.no
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article7672481.ece
http://www.osloby.no/nyheter/sykkelpatruljen/Kreativt-loft-for-Oslos-syklister-7828743.html



برگردان،نگارش و تنظیم: علی مهدی پور


*درصورتی که قصد لینک این صفحه را دارید،از نوار تولبار بالای صفحه به کل مطلب لینک کنید.لطفا مطالب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید.هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ کپی رایت در ایران کمک کنیم.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد

تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به زیر آسمان نروژ می باشد